درد پریود: آیا ممکن است آندومتریوز باشد؟

چک لیست تمیز کردن آشپزخانه چیزی که به شما کمک میکند

درد پریود: آیا ممکن است آندومتریوز باشد؟

۴ بازديد

درد پریود: آیا ممکن است آندومتریوز باشد؟

هیچ زنی منتظر "آن زمان از ماه" نیست. بسیاری از ما تغییرات خلقی، نفخ و گرفتگی عضلات را تجربه می کنیم که هرگز جالب نیستند. اما برای کسانی که اندومتریوز دارند، پریود شدن اغلب غیرقابل تحمل است. برای آنها، یک دوره متوسط هر چیزی جز متوسط است، با گرفتگی های ناتوان کننده.

در طول یک سیکل معمولی قاعدگی، پوشش داخلی رحم - آندومتر - ایجاد می شود و سپس ریزش می کند. برای زنان مبتلا به آندومتریوز، این پوشش در خارج از رحم، معمولاً در اطراف تخمدان‌ها یا زیر رحم در ناحیه‌ای به نام cul-de-sac خلفی رشد می‌کند. با ایجاد و شکسته شدن پوشش داخلی، مقدار کمی خونریزی در داخل لگن ایجاد می شود. این منجر به درد، التهاب، تورم و زخم می شود.

اگر فکر می کنید ممکن است اندومتریوز داشته باشید، تنها نیستید. این بیماری سالانه صدها هزار زن را تحت تاثیر قرار می دهد.

مراقب این پنج علامت باشید

دکتر خارا سیمپسون، متخصص زنان جانز هاپکینز، می گوید که پنج علامت رایج آندومتریوز وجود دارد. در اینجا چیزی است که باید مراقب آن باشید:

دوره های دردناک اکثر ما در طول دوره قاعدگی خود گرفتگی عضلات را تجربه می کنیم، اما زنان مبتلا به اندومتریوز اغلب دردهای ناتوان کننده ای دارند که می تواند آنها را از کار یا مراقبت از خود یا اعضای خانواده باز دارد. سیمپسون می‌گوید: «ناراحتی خفیف در پریودها ممکن است طبیعی باشد، اما دردی که زن را از کار کردن یا رفتن به مدرسه یا سایر فعالیت‌های روزانه باز می‌دارد، طبیعی نیست و باید توسط متخصص زنان ارزیابی شود.»

درد مزمن لگن. گاهی اوقات، زنان حتی زمانی که پریود نمی شوند، درد لگنی مزمن و شدید دارند. این می تواند به دلیل بیماری پیشرفته یا مقاوم به درمان و جای زخم باشد.

مقاربت دردناک این علامت رایج که به نام دیسپارونی نیز شناخته می شود، می تواند به دلیل آندومتریوز در زیر رحم باشد. در طول دخول، زنان مبتلا به اندومتریوز ممکن است درد شدید و موضعی داشته باشند.

کیست های تخمدان. در حالی که بسیاری از کیست‌های تخمدان طبیعی هستند و بدون درمان برطرف می‌شوند، کیست‌های مرتبط با آندومتریوز (اندومتریوم) یکی دیگر از مشخصه‌های آندومتریوز هستند. آنها می توانند بزرگ و دردناک شوند و ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

ناباروری. ناباروری به معنی عدم باردار شدن در عرض یک سال با وجود رابطه جنسی منظم بدون پیشگیری از بارداری است. حدود 25 تا 50 درصد از زنان مبتلا به ناباروری به اندومتریوز مبتلا هستند که می تواند با ایجاد بافت اسکار و همچنین آسیب و التهاب لوله های فالوپ منجر به ناباروری شود. تحقیقات همچنین نشان می دهد که اندومتریوز می تواند بر کیفیت تخمک تأثیر بگذارد و تعداد تخمک ها را در بدن کاهش دهد.

سیمپسون می گوید که این پنج علامت منحصر به اندومتریوز نیستند.

 

"تنها بر اساس علائم تعیین منبع درد - یعنی آندومتریوز در مقابل سایر شرایط - دشوار است - به همین دلیل است که من به همه بیماران توصیه می کنم در صورت داشتن درد در دوره قاعدگی به پزشک مراجعه کنند. علائم اضافی که ممکن است نشان دهنده آندومتریوز باشد می تواند شامل دیسپارونی - درد هنگام مقاربت - و/یا دیشزیا (درد همراه با اجابت مزاج) باشد. درد لگن همچنین می‌تواند ناشی از بافت اسکار، عفونت‌های قبلی، میالژی کف لگن یا سایر سندرم‌های غیر ژنیکولوژیک مانند سندرم مثانه دردناک و سندرم‌های روده تحریک‌پذیر یا التهابی باشد.

سیمپسون خاطرنشان می‌کند: «بسیاری از زنان مبتلا به اندومتریوز درد یا علائمی ندارند.»

منبع : بومسا کالا

تأخیر در آمدن پریود یکی از مسائل رایجی است که زنان ممکن است با آن روبه‌رو شوند. این تأخیر می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی اتفاق بیافتد. اولین علت ممکن است مربوط به تغییرات هورمونی در بدن باشد. مواعد پریودی به طور مستقیم با تعادل هورمون‌ها در سیستم تنظیم ماهیانه زنان مرتبط هستند. هر تغییر در این تعادل، مثل ناهنجاری در سطح استروژن یا پروژسترون، می‌تواند منجر به تأخیر در آمدن پریود گردد. علاوه بر این، استرس نیز می‌تواند به عنوان یک عامل موثر در تأخیر پریودی مطرح شود. استرس می‌تواند تأثیرات منفی بر تنظیم هورمون‌ها داشته باشد و باعث تغییرات در سیکل ماهیانه شود.

 

دیگر علت تأخیر پریود ممکن است شامل عوامل فیزیکی مانند بیماری‌های مرتبط با تناسلی، مشکلات گوارشی، یا اختلالات وزن باشند. همچنین، مصرف بعضی داروها یا تغییرات در سبک زندگی مثل تغییرات در رژیم غذایی یا ورزش نیز می‌توانند به عنوان عوامل مؤثر در تأخیر پریود مطرح شوند. به طور کلی، تأخیر پریود یک پدیده گسترده است که نیاز به بررسی دقیق و توجه به جزئیات فراوان دارد تا علت آن بازگو گردد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.